• Darmowa wysyłka od 170 zł (kurier 24h)
  • Produkty najwyższej jakości
Blog kategorie
Monika Mielczarek

Nasza dietetyk
Monika Mielczarek

Chelat magnezowy kreatyny (Creatine Magnapower) — czym jest, jak działa i jak go stosować?

Chelat magnezowy kreatyny (Creatine Magnapower) — czym jest, jak działa i jak go stosować?

Chelat magnezowy kreatyny (Creatine Magnapower) to popularny suplement diety dla sportowców i bodybuilderów. Zarówno kreatyna, jak i magnez biorą udział w komórkowych procesach energetycznych. Ich połączenie ma zapewniać synergiczne efekty, a także większą biodostępność. Sprawdźmy, czy tak jest rzeczywiście, czym dokładnie jest, jak działa i jak należy przyjmować chelat magnezowy kreatyny.

Czym jest chelat magnezowy kreatyny (tzw. Creatine Magnapower)?

Chelat magnezowy kreatyny powstaje w wyniku tzw. chelatacji. To reakcja chemiczna, w wyniku której tworzą się połączenia między centralnym atomem (w formie zjonizowanej) i tzw. ligandem. W przypadku Creatine Magnapower centralnie położony jon magnezu łączy się z dwiema cząsteczkami kreatyny.

Chelatacja jest sposobem na zwiększenie chemicznej stabilności cząsteczek. Chroni bowiem atomy ligandu przed tworzeniem połączeń z zawartymi w sokach żołądkowych solami. Co istotne w tym kontekście, magnez ma zasadowe pH, które powinno skutecznie neutralizować kwasy żołądkowe. Chelat magnezowy kreatyny powstał zatem jako produkt, mający gwarantować lepszą przyswajalność kreatyny przez ograniczenie jej rozkładu do nieaktywnej kreatyniny.

Dodatkowo magnez jako taki odgrywa istotną rolę w całym szeregu procesów komórkowych. Przede wszystkim, tak jak i kreatyna, bierze udział w syntezie ATP — głównego komórkowego nośnika energii.Chelat magnezowy kreatyny powinien zatem wykazywać działanie synergiczne. Oznacza to, że efekty suplementacji połączenia kreatyny i magnezu powinny być lepsze niż efekty przyjmowania tych substancji oddzielnie.

Magnez odgrywa zresztą bardzo istotną rolę nie tylko w procesach energetycznych w komórce. Obok potasu jest w zasadzie najważniejszym kationem wewnątrzkomórkowym i kofaktorem około 600 enzymów. Bierze udział w syntezie licznych białek, procesach przewodnictwa nerwowego, kurczliwości mięśni, termoregulacji, regulacji ciśnienia tętniczego, ogólnoustrojowej gospodarce mineralnej oraz homeostazie innych minerałów.

Magnezowy chelat kreatyny powinien zatem działać nie tylko na wyniki sportowe, ale również na ogólne usprawnienie działania organizmu, poprawę kondycji, samopoczucia i szeroko rozumianego zdrowia.

Creatine Magnapower jako suplement diety

Chelat magnezowy kreatyny (Creatine Magnapower) stosowany jest jako suplement diety przez sportowców i bodybuilderów — zarówno amatorów, jak i zawodowców. Liczne badania wykazują pozytywne — antykataboliczne i anaboliczne — działanie kreatyny.

Przede wszystkim wskazuje się na jej udział w metabolizmie ATP, który jest głównym nośnikiem energii wewnątrzkomórkowej. Oznacza to, że kreatyna odgrywa zasadniczą rolę w magazynowaniu i uwalnianiu energii przy wzmożonym wysiłku, a także w procesach syntezy białek mięśniowych. Udowodniono, że wspomaga ona tworzenie tzw. szybkokurczliwych włókien mięśniowych typu II.

Istotne jest, by zauważyć, że kreatyna jako taka nie daje energii. Jej działanie polega na przyspieszeniu regeneracji wewnątrzkomórkowych zapasów ATP. To bardzo ważne w kontekście tego, jak działa chelat magnezowy kreatyny, ponieważ magnez również bierze udział w metabolizmie ATP. Połączenie tych dwóch substancji powinno więc dawać lepsze efekty niż każda z nich osobno.

Zażywanie Creatine Magnapower wpływa zatem na skuteczność treningów, bo pozwala trenować dłużej i wydajniej. Co więcej, bezpośredni wpływ na pobudzenie procesów anabolicznych i antykatabolicznych skutkuje szybszym przyrostem tkanki mięśniowej. Chelat magnezowy kreatyny wpływa też na szybszą i skuteczniejszą regenerację w okresach spoczynku.

Magnezowy chelat kreatyny używany jako suplement diety daje zatem wyraźną poprawę wyników sportowych i treningowych, szczególnie w dyscyplinach wymagających bardzo intensywnego wysiłku. Badania wskazują, że kreatyna skutecznie zwiększa siłę i wytrzymałość. Właśnie dlatego tak chętnie stosowana jest przez osoby amatorsko i profesjonalnie uprawiające sporty siłowe (np. kulturystykę), ale też przez bodybuilderów kształtujących swoją sylwetkę i chcących szybko zbudować beztłuszczową masę.

Czy chelat magnezowy kreatyny działa inaczej niż inne formy kreatyny?

Działanie Creatine Magnapower w teorii powinno być inne niż działanie innych form kreatyny. Zarówno magnez, jak i kreatyna biorą przecież udział w procesach energetycznych związanych z metabolizmem ATP. Dodatkowo forma chelatu powinna zwiększać stabilność, a zatem przyswajalność i biodostępność obu substancji. Synergiczne połączenie efektów przyjmowania kreatyny i magnezu wydaje się oczywiste. Wyniki badań nie są jednak jednoznaczne.

Istnieją dowody na to, że chelat magnezowy kreatyny powoduje mniejszą retencję wody w organizmie niż inne formy kreatyny. Badania wykazały również, że połączenie kreatyny i magnezu znacząco zwiększa wytrzymałość szczurów podczas pływania i przyspiesza regenerację w okresach spoczynku. Działanie chelatu magnezowego kreatyny w tym badaniu dawało znacznie lepsze efekty niż podawanie kreatyny w czystej formie, jak i podawanie osobnych suplementów kreatyny i magnezu. To potwierdza synergiczne działanie obu substancji podawanych w formie chelatu magnezowego kreatyny.

Niemniej wskazuje się, że badania te prowadzone były na bardzo małych grupach, co znacząco obniża ich wartość i poddaje w wyniki w wątpliwość. Z drugiej strony liczne doniesienia samych użytkowników Creatine Magnapower wyraźnie potwierdzają przewagę tego preparatu nad innymi. Trzeba jednak pamiętać, że są to dowody anegdotyczne i zdecydowanie potrzeba więcej klinicznych, rzetelnych badań nad odmiennymi formami kreatyny.

Niestety, dostępne badania skupiają się głównie nad podstawową formą kreatyny (monohydratem). Nieliczne badania porównawcze wskazują na niewielkie różnice w efektach przyjmowania odmiennych suplementów kreatynowych. Tu jednak również pojawiają się wątpliwości dotyczące małych grup, ograniczonego zakresu porównywalnych efektów czy samej procedury badań.

Trzeba przy tym podkreślić, że działanie chelatu magnezowego kreatyny jest potwierdzone. Jego skuteczność jest co najmniej tak wysoka, jak skuteczność monohydratu. Żadne badania nie wykazały też negatywnych skutków ubocznych przyjmowania Creatine Magnapower. Pozwala to zatem na stwierdzenie, że chelat magnezowy kreatyny jest skutecznym i bezpiecznym suplementem. Raporty samych użytkowników wskazują natomiast, że przynajmniej dla części osób efekty jego działania są wyraźniejsze niż przy innych formach kreatyny.

Jak przyjmować magnezowy chelat kreatyny?

Chelat magnezowy kreatyny dostępny jest na rynku w formie monopreparatu lub dodatku do stacków kreatynowych. Dlatego przy dawkowaniu zawsze należy kierować się wskazaniami konkretnego producenta, ponieważ stężenie magnezowego chelatu kreatyny może być odmienne w różnych preparatach.

Zalecana dobowa dawkasuplementów zawierających chelat magnezowy kreatyny waha się zatem od 1,5 grama do nawet 5 gramów w zależności od konkretnego producenta i składu suplementu.

Wiele osób zastanawia się również, kiedy przyjmować chelat magnezowy kreatyny. Warto zatem wiedzieć, że kreatyna, aby działać, musi zgromadzić się w mięśniach. Budowanie jej wysokiego poziomu zajmuje trochę czasu, a utrzymanie go regularności suplementacji. Nie ma więc większego znaczenia, czy kreatynę przyjmujemy przed, czy po treningu. Po kilku dniach codziennego zażywania po prostu jest ona zmagazynowana w mięśniach i gotowa do działania.

Niemniej magnez zaleca się przyjmować po treningu. Wynika to z faktu, że jego zbyt duże stężenie w organizmie prowadzi do zmniejszenia napięcia mięśniowego. Nadmiar magnezu działa też uspokajająco i usypiająco. Dlatego również magnezowy chelat kreatyny lepiej przyjmować po treningu.

 

Przeczytaj również:

  1. Jakie są rodzaje kreatyny i który wybrać?

  2. Najlepsza kreatyna dla początkujących i zaawansowanych sportowców — jak ją wybrać

  3. Jabłczan kreatyny TCM (Tri Creatine Malate) — jak działa i jak stosować ten suplement?

 

Literatura:

  1. https://pl.wikipedia.org/wiki/Chelatacja. Data dostępu 31.08.22.

  2. https://thescrutinizer.org/creatine-all-you-need-to-know/. Data dostępu 31.08.22.

  3.  Mildvan AS. Role of magnesium and other divalent cations in ATP-utilizing enzymes. Magnesium. 1987;6(1):28-33. PMID: 3029516.

  4. https://www.termedia.pl/poz/Rola-magnezu-w-organizmie,42549.html. Data dostępu 31.08.22.

  5.  Williams MH, Branch JD. Creatine supplementation and exercise performance: an update. J. Am. Coll. Nutr. 1998; 17: 216–34.

  6.  Burke DG, Chilibeck PD, Parise G, et al. Effect of creatine and weight training on muscle creatine and performance in vegetarians. Med. Sci. Sports Exerc. 2003; 35: 1946–55.

  7.  Kreider RB. Effects of creatine supplementation on performance and training adaptations. Mol. Cell. Biochem. 2003; 244: 89–94.

  8.  Brilla LR, Giroux MS, Taylor A, Knutzen KM. Magnesium-creatine supplementation effects on body water. Metabolism, 2003; 52, 9: 1136-1140.

  9.  Ashmead HD, Ashmead SD, Bourdonnais A. Synergestic Effects of Magnesium and Creatine on Ergogenic Performance in Rats. Journal of Applied Research . Winter2003, Vol. 3 Issue 1, p1. 7p.

  10.  Kreider RB, Jäger R, Purpura M. Bioavailability, Efficacy, Safety, and Regulatory Status of Creatine and Related Compounds: A Critical Review. Nutrients. 2022; 14(5):1035. https://doi.org/10.3390/nu14051035

  11. https://hpba.pl/magnez-niezbedny-dla-aktywnych/. Data dostępu 31.08.22

strona główna do góry
{nocache:f5cf5ab548fff9863085506c0f13ea45#0}
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl