• Darmowa wysyłka od 170 zł (kurier 24h)
  • Produkty najwyższej jakości
Blog kategorie
Monika Mielczarek

Nasza dietetyk
Monika Mielczarek

Odwodnienie - Największa zmora lata

Odwodnienie - Największa zmora lata

Woda to podstawa naszego życia. Składamy się z 60%-75% procent z niej. W lato przez wysokie temperatury bardzo łatwo jest o odwodnienie, które może przynieść opłakane skutki takie jak bóle głowy, gorączka, a w najgorszym przypadku utrata przytomności. Jak w lato możemy sobie z tym poradzić?

Anatomia odwodnienia

Odwodnienie może mieć różne przyczyny, np. spożywanie substancji odwadniających (kofeina, alkohol itp.), przegrzanie organizmu, wysiłek fizyczny czy też dieta z niską, bądź zerową zawartością soli. Jednak z tyłu głowy musimy mieć na uwadze fakt, iż odwodnienie odwodnieniu nierówne, gdyż wyróżniamy 3 typy odwodnienia:

  • Odwodnienie hipotoniczne - sytuacja kiedy tracimy więcej elektrolitów, potrzebnych do wytwarzania energii w naszym organizmie.
  • Odwodnienie izotoniczne - stan kiedy tracimy wodę i elektrolity na takim samym poziomie.
  • Odwodnienie hipertoniczne - kondycja polegająca na większej utracie wody niż soli mineralnych i elektrolitów.

Jest to bardzo groźny stan dla naszego organizmu, gdyż potrzebujemy stale dostarczać sole mineralne zawarte w wodzie pitnej. Dziennie powinniśmy pić około od 2 do 2,5 litra wody. Jest to oczywiście wartość uśredniona, gdyż ważnymi czynnikami zapotrzebowania na wodę pitną przez nasz organizm jest zależny od tego jaka jest temeperatura otoczenia, warunków atmosferycznych, czyli czy powietrze jest suche, bądź wilgotne, a także od wysiłku fizycznego jaki wkładamy. Bez wody jesteśmy w stanie przeżyć od 4 do 7 dni, choć już po 2 dniach można zauważyć pewne objawy odwodnienia, czyli osłabienie odporności, szybsze zmęczenie, czy wycieńczenie.

Odwodnienie przy wysiłku fizycznym


Jak już wcześniej wspomnieliśmy, sportowiec ma większe zapotrzebowanie na wodę. Podczas aktywności fizycznej należy mieć na uwadze fakt, iż wzrasta pocenie się, przez co oczywiście zbędne produkty przemiany materii są usuwane, ale też usuwana jest woda i sole mineralne. Bardzo trudnym jest podczas wysiłku uzupełnić wodę do poziomu równowagi, dlatego sportowcy skupiają się bardziej na minimalizacji odwodnienia. Zakłada się, że w zależności od intensywności treningu powinno się przyjąć uzupełnianie płynów na poziomie od 400 ml do 800 ml na godzinę. Nie zaleca się przyjmowania 1 litra wody na godzinę, gdyż może to spowodować ból brzucha. Oczywiście jest to uzależnione od poziomu pocenia się, które średnio wynosi 1000 ml na godzinę. Warto podczas wysiłku wypić wodę z glukozą bądź też napój izotoniczny z wysoką zawartością glukozy, taki jak RSI Isotonic lemon, który nie tylko uzupełni utraconą wodę oraz elektrolity, ale również mikroelemnty oraz witaminy potrzebne do poprawnego funkcjonowania mięsni i naszego układu krążeniowego.

 

 

Woda a temperatura

W upalny dzień bardzo łatwo o utratę wody, przez co szybciej się męczymy, a w najgorszym wypadku występują zawroty głowy. Przede wszystkim przed upałami powinniśmy chronić dzieci oraz osoby starsze.
Nie zaszkodzi w ciągu lata wypić pół litra wody więcej. Jeśli jednak wystąpi odwodnienie, to powinno się natychmiast podać wodę z glukozą oraz słone przekąski. Sól w tym wypadku zatrzyma wodę w organizmie.
Bardzo ważnym jest też, by pić wodę często małymi łykami, a nie dużą ilość w jednym momencie, a także kontrola temperatury wody. Powinna być w temperaturze pokojowej, niż bardzo chłodna. Gdy temperatura osiąga 30 stopni Celsjusza wypicie wody o temperaturze 10 stopni może spowodować szok termiczny, a także doprowadzić do przeziębienia.
Warto w trakcie lata zaopatrzeć się w nasz napój izotoniczny RSI Isotonic lemon.

 ZOBACZ TEŻ: https://rsisport.pl/woda-na-zdrowie

https://rsisport.pl/pl/p/RSI-izotonik-lemon-Isotonic-500g/81 

 

strona główna do góry
{nocache:40cc6efa9c46584d550b830a8633f39f#0}
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl