• Darmowa wysyłka od 129 zł (kurier 24h)
  • Produkty najwyższej jakości

Suplementy diety, jak zacząć je stosować, kiedy i kto powinien...

Suplementy diety, jak zacząć je stosować, kiedy i kto powinien...

Suplementy diety, jak zacząć je stosować, kiedy i kto powinien

                Polacy są narodem, który uwielbia łykać tabletki. Rozmowy o dolegliwościach i chorobach stały się praktycznie naszym hobby narodowym. Aby temu przeciwdziałać wprowadzono wiele obostrzeń, m.in. konsultację z lekarzem lub farmaceutą. Myślę jednak, iż najlepiej będzie, jeśli dostarczę Państwu nieco naukowej wiedzy na temat suplementowania, czyli przyjmowania witamin, składników mineralnych takich jak np. magnez, wapń, żelazo i innych produktów, które można kupić bez recepty.

                Suplement diety,  jest niczym innym jak "skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych, lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy, lub inny fizjologiczny (...)". Należy wszakże pamiętać, że zażywanie ich nie ma na celu leczenia, lecz profilaktykę i wspomaganie funkcjonowania organizmu, ponieważ suplement to nie lek.

                Współczesny rynek suplementów diety podlega bardzo szybkiemu rozwojowi. Już nie tylko w aptece, ale np. i w drogerii z kosmetykami można znaleźć pełną gamę tych produktów  do wyboru.  Dlatego producenci suplementów są kontrolowani co do jakości oferowanych przez siebie artykułów: pod kątem bezpieczeństwa ich stosowania oraz m.in. obecności substancji niezadeklarowanych na opakowaniu.  

                Rekomenduję  więc kupować te suplementy, które są dostępne w miejscach przeznaczonych do ich sprzedaży, i nie jest na pewno biurko koleżanki. Ważny jest ich skład, ale także  i to,  jak  zalecone dawkowanie przekłada się na ich działanie. Suplementy nie mogą mieć także zbyt wygórowanej ceny,  ani być jakąś tajemniczą mieszanką.

                Niezasadne suplementowanie może zaszkodzić organizmowi, wiec gdy nam nic nie dolega i jesteśmy zdrowi, kierujmy sie zasadą "food first".

                I choć "zbilansowana dieta" jest obecnie bardzo popularnym sformułowaniem, nie każdy potrafi zbilansować ją samodzielnie tak, aby organizm czerpał z niej dla siebie wszystkie potrzebne składniki odżywcze. Poniżej w tabeli znalazły się grupy ludzi, którym suplementacja, oczywiście pod okiem specjalisty, może być pomocna.

I krótko, dlaczego pomocna właśnie tym grupom:

Kto może odnieść korzyści ze stosowania suplementów diety w krajach rozwiniętych? – przykłady:

 

-  Noworodki -  niedobór witaminy D3 – (cholekalcyferol powstający pod wpływem promieniowania ultrafioletowego)  może powodować np. krzywicę. Dzieci rodzą się z niskim poziomem witaminy K  w organizmie, przez co konieczne jest jej uzupełnienie. Konsekwencją jej niedoboru u noworodków może być np. choroba krwotoczna.

- Weganie - suplementacja konieczna ze względu na rezygnację z produktów pochodzenia zwierzęcego lub źle zbilansowaną dietę.

- Kobiety planujące ciążę lub w ciąży, w trakcie laktacji - rekomendacja Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego na podstawie licznych badań  - bezwzględna jest konsultacja z lekarzem!

- Osoby z zaburzeniami wchłaniania - spowodowanymi różnymi chorobami przewodu pokarmowego i nie tylko.

- Osoby z nietolerancją laktozy - unikając produktów mlecznych, mogą mieć np. niedobory wapnia.

- Osoby na diecie redukującej masę ciała - źle zbilansowana dieta lub zbyt drastyczna może doprowadzić do osłabienia, wyniszczenia organizmu i niedoborów witamin i składników mineralnych.

- Osoby starsze - źle zbilansowana dieta, unikanie słońca - powoduje u nich poważne niedobory składników odżywczych.

Proszę jednak uważać,  aby nie przekraczać dziennych, zalecanych dawek suplementów. Zalecane spożycie jest zawsze podane na opakowaniu.

Na niektóre witaminy i składniki mineralne powinniśmy szczególnie uważać. Na przykład - spożywanie witaminy A powyżej zalecanej normy jest toksyczne dla organizmu. Może się ono objawiać m.in.: drażliwością, torsjami, zmianami skórnymi, zaburzeniami czynności śledziony i wątroby.  Z kolei nadmiar żelaza może powodować choroby układu krążenia, udary, miażdżycę, choroby Alzheimera i Parkinsona.  Bardzo ważnym zagadnieniem są również interakcje suplementów diety z produktami leczniczymi.

Pamiętaj, jeśli zażywasz, bądź planujesz zażywanie suplementów diety skonsultuj się z lekarzem, farmaceutą lub dietetykiem.

Ps. Temat suplementów diety będę rozwijać i uszczegóławiać sukcesywnie z każdym, kolejnym artykułem. Jeśli pojawiły się jakieś spostrzeżenia czy wątpliwości, postaram się je rozwiać w jednym z kolejnych tekstów. 

Bibliografia:

  1. http://www.izz.waw.pl/normy-zwienia
  2. Jarosz M. Suplementy diety a zdrowie – porady lekarzy i dietetyków. Wydawnictwo PZWL. Warszawa, 2008, 16-24.
  3. Raport TNS Polska. Styczeń 2014. www.lekiczysuplementy.pl
  4. Badanie TNS http://www.rynekzdrowia.pl.
  5. Raport NIK. nik.gov.pl/RynekZdrowia.
  6. Stępień K., Niewiarowski J., Harasimiuk A., Powszechność suplementów diety a zagrożenia związane z ich stosowaniem. Biul. Wydz. Farm. WUM, 2019, 9, 51-59
  7. Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących. Ginekol Pol 201485(5).
  8. Kmieć P., Sworczak K.: Korzyści i zagrożenia wynikające z suplementacji witaminą D. Forum Medycyny Rodzinnej 2017, vol 11, no 1, 38–46.
  9. Reguła J., Gramza-Michałowska A., Stachowiak B.: Udział suplementów diety w żywieniu osób dorosłych. Probl Hig Epidemiol 2011, 92(3): 614-616.

 

 

strona tulisie.pl do góry
{nocache:554145011bff7643e9823112acf844c6#0}
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl