• Darmowa wysyłka od 170 zł (kurier 24h)
  • Produkty najwyższej jakości
Blog kategorie
Monika Mielczarek

Nasza dietetyk
Monika Mielczarek

Jakie znaczenie ma kolagen?

Jakie znaczenie ma kolagen?

 

W dzisiejszych czasach można dużo usłyszeć nt. dbania o stawy. Nie będziemy tu przytaczać żadnych marek specyfików, ale zajmiemy się naprawdę ważnym związkiem – kolagenem.

Kolagen to białko fibrylarne, które ma właściwości budulcowe. Dzięki niemu nasze mięśnie są sprężyste, a tym bardziej wytrzymałe. Jest jednym z podstawowych budulców naszego organizmu. Znajdziemy je nie tylko w mięśniach, ale także w ścięgnach, chrząstkach, kościach a nawet w gałkach ocznych.
Ciekawe jest pochodzenie słowa „kolagen”, gdyż powstało z połączenia dwóch greckich słów – „kólla”, czyli klej, oraz „gen” oznaczającego produkować. W skrócie można powiedzieć, że kolagen to „klej który sam się wytwarza”, ponieważ nasz organizm produkuje to białko. Niestety z wiekiem ilość produkowanego kolagenu spada. Począwszy od wieku około 20 lat zawartość kolagenu będzie malała. Średnio tracimy rocznie 1% kolagenu. Niby mało, ale gdy zdamy sobie sprawę, że kolagen stanowi 1/3 wszystkich białek w naszym organizmie, to ten 1% okazuje się być dużą stratą.

 

Jakie są typy kolagenu?

W naszym organizmie znajdziemy przynajmniej 28 typów tego białka, ale wyróżnia się 3 typy kolagenu, które stanowią od 80% do 90% całego kolagenu.
TYP I  

  • jest go najwięcej w naszym organizmie
  • odpowiada za strukturę skóry, mięśni, więzadeł
  • wspiera stawy i chrząstkę
  • tworzy 90% naszej skóry, paznokci, kości
  • wspiera zdrowy, młodzieńczy wygląd skóry
  • kolagen rybi

TYP II

  • pomaga w budowie chrząstki i utrzymaniu błony śluzowej jelit
  • znajduje się w chrząstce i oku
  • wspomaga zdrowie stawów i trawienie
  • stymuluje funkcje odpornościowe
  • często pochodzi z kurczaka

TYP III

  • odpowiada za strukturę skóry, mięśni, więzadeł
  • wspomaga zdrowie skóry i kości
  • jest częścią ścian tętnic i jest ważny dla zdrowia układu krążenia
  • jest głównym składnikiem macierzy zewnątrzkomórkowej w różnych narządach wewnętrznych i skórze
  • kolagen wołowy

Białka kolagenowe można pozyskać z ryb, wołowiny, kurczaka lub wieprzowiny. Wegetariańskie źródło kolagenu nie jest dostępne (ponieważ pochodzi z tkanki łącznej zwierząt). Kolagen wołowy zawiera typy I i III i jest najlepszy dla zdrowia skóry, włosów, stawów i jelit. Kolagen rybi to typ I i najlepiej wspomaga zdrowy, młodzieńczy wygląd skóry. Kolagen typu II buduje większość chrząstki i działa kojąco na stawy. Znajduje się głównie w kolagenie kurzym. Typ II zapewnia najlepsze wsparcie dla stawów i chrząstki, choć kolagen typu I i III wspiera również ścięgna i więzadła.

 

Zalety stosowania kolagenu i dlaczego powinniśmy go suplementować?

Jak już wcześniej pisaliśmy, po skończeniu 20 roku życia, poziom kolagenu co roku o 1%. Między 30 a 40 rokiem życia większość osób traci od 10% do 20%. Spadek kolagenu objawia się spadkiem sprężystości skóry, włosy tracą blask z czasem, paznokcie staną się bardziej łamliwe oraz najgorsza, lecz nieunikniona rzecz – zmarszczki. Czy da się temu zapobiec? Oczywiście, że tak! Nasz organizm pozyskuje kolagen z żywności. Najbogatsza w kolagen jest żelatyna, gdyż składa się w 90% z pochodnych kolagenu. Jednak by zauważyć te efekty, musielibyśmy jeść kilogramy żelatyny. Najskuteczniejszym sposobem na uzupełnienie kolagenu jest jego suplementacja, czy to w formie proszku czy kapsułek.

Jakie są zatem zalety suplementacji kolagenu?

  • Pozwala zachować młodzieńczy wygląd skóry – poprawia elastyczność i nawilżenie skóry, wzmacnia komórki skóry, redukuje zmarszczki i cellulit.
  • Odbudowuje włosy – zapobiega uszkodzeniom mieszków włosowych, może stymulować wzrost nowych włosów i zapewnia grubszą strukturę.
  • Poprawia ruchomość stawów – działa przeciwzapalnie, doskonały przy leczeniu artretyzmu.
  • Wzmacnia kości – zwiększa gęstość mineralną kości i zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia choroby zwyrodnieniowej stawów.
  • Wspomaga odchudzanie – białka i aminokwasy pomagają w utrzymaniu masy mięśniowej, co dodatkowo przyczynia się do zwiększenia metabolizmu.
  • Poprawia procesy trawienne – przywraca i wzmacnia błonę śluzową jelit i wspomaga ich pracę.
  • Poprawia pracę serca – prolina (aminokwas) pomaga usunąć tłuszcz z tętnic i obniżyć wysokie ciśnienie krwi.

 

Kolagen to zbawienne białko dla naszego organizmu. Powinniśmy pilnować jego poziomu aby być poprawić kondycję naszych mięśni, kości a także skóry. Pamiętajmy o tym, gdy będziemy wybierać się na zakupy i wprowadźmy więcej kolagenu do naszej diety. Twój organizm za to podziękuje!

 

 

strona główna do góry
{nocache:935adc2131ca3850e826e0447a894a08#0}
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl